Siła nawyku

„Nawyk jest albo najlepszym sługą, albo najgorszym panem” – Nathaniel Emmos

Siła nawyków jest znana wszystkim ludziom, którzy odnieśli sukces. To właśnie one determinują życie jakim żyjemy. Mogą one zarówno ciągnąć nas do góry, jak też pchać na samo dno. Nawyki mają wpływ na każdy aspekt naszego życia, dlatego warto się im przyjrzeć oraz wyeliminować te destrukcyjne, zamieniając je wartościowymi.

Dziś przedstawię kilka nawyków, które sprawią, że nasze życie zacznie przybierać sylwetkę zwycięzcy. Opowiem także, jak złe nawyki prawie doprowadziły mnie do ruiny oraz w jaki sposób udało mi się je wyeliminować.

„Najpierw tworzymy sami własne nawyki, potem nawyki tworzą nas” – John Dryden

Wszystkie nasze zachowania powtarzane systematycznie, z czasem zamieniają się w nawyk. W konsekwencji wykonujemy je automatycznie, bez udziału naszej świadomości. To kim jesteśmy i jak się zachowujemy determinowane jest właśnie naszymi nawykami. Dobra wiadomość jest taka, że każdego nawyku możemy się nauczyć. Mamy także zdolność wyrwania się z nawyku, który nam nie służy.

Ludzie, którzy osiągają sukcesy w dowolnej dziedzinie zdają sobie sprawę, że to właśnie wartościowe nawyki doprowadziły ich do miejsca, w którym się znajdują. Dlatego też, świadomie nabywają dobre nawyki oraz je pielęgnują.

Niestety jako ludzie, mamy skłonności do wyboru tego co łatwe oraz przyjemne. Tak jest też z naszymi nawykami. Z łatwością przychodzą nam zachowania typu: włączania telewizora od razu po przebudzeniu czy wejściu do domu, wdawania się w bezwartościowe dyskusje podczas godzin pracy, spania do późnych godzin, czy też przeglądania telefonu co kilkanaście minut. Nawyki tego typu sprawiają, że stajemy się nieproduktywni i zgnuśniali. Większość z nich nie wymaga od nas żadnego wysiłku oraz daję nam natychmiastową satysfakcję, dlatego tak szybko się do nich przyzwyczajamy

Nawyki, które z mojego doświadczenia stanowią fundament do budowy dobrego, ułożonego życia pełnego zwycięstw

  • Rozwijanie siebie – Główny nawyk ludzi sukcesu. Ciągła nauka nowych umiejętności czy zdobywania wiedzy to nawyk, który według statystyk posiada zaledwie 10% społeczeństwa. To właśnie wytrwałość w ciągłym poszerzaniu kwalifikacji, odróżnia zwycięzców od ludzi przeciętnych.
  • Wyznaczanie celów – Ludzie, którzy są najlepsi w swojej dziedzinie jednogłośnie mówią, że wyznaczanie oraz zapisywanie celów, jest czynnością, która ułatwia im tworzenie zwycięskich strategi.
  • Zadawanie pytań – Szukanie wskazówek u ludzi, którzy osiągnęli to co myc chcemy osiągnąć, oszczędza nasz czas oraz pozwala nam uniknąć błędów. Jak to zrobiłeś? Jakie napotkałeś przeszkody? Czego musiałeś się nauczyć? Nawyk ciągłego zadawania pytań oraz otrzymywania na nie odpowiedzi, znacznie przyspiesza wzrost.
  • Pozytywne myślenie – Brian Tracy zawsze podkreśla, że w głowie jest miejsce tylko na jedną myśl naraz. W związku z tym, nauka nawyku pozytywnego myślenia wyprze z naszego umysłu wszystkie negatywne myśli. Głowa pełna dobrych myśli sprawi, że będziemy szczęśliwi, entuzjastycznie nastawieni oraz pełni energii. To zaś przełoży się na wyniki.
  • Kontemplacji – wyrobienie w sobie nawyku odcięcia się od rozpraszających nas bodźców w celu przeanalizowania naszych planów, działań czy zachowań, da nam możliwość oceny sytuacji oraz wdrążenia niezbędnej korekty.
  • Działania – Jest to nawyk produktywnego spędzania czasu. Jeżeli zaprogramujemy nasz umysł na działanie, po pewnym czasie stanie się to naszym stylem życia. Życia pełnego efektów. Będziemy zawsze „w ruchu” nadającym kierunek naszemu życiu. Tylko wtedy gdy działamy, jesteśmy w stanie poprawić warunki naszej egzystencji.

Oczywiście dobrych nawyków jest miliony i to ty decydujesz, które wniosą największą wartość do Twojego życia

Dobre praktyczne nawyki to na przykład:

  • Wczesne wstawanie
  • Dobre odżywianie
  • Planowanie dnia
  • Dbanie o zdrowie
  • Odpowiedni odpoczynek
  • Oszczędzanie itd….

Ofiara własnych nawyków…

Kilka słów o nawykach, które niemalże zrujnowały moje życie. Lenistwo było zawsze moim problemem, sprawiało ono, że schematy bezproduktywnego spędzania czasu, bardzo szybko i mocno się we mnie zakorzeniały. Spanie do południa, siedzenie po nocach na komputerze, odkładanie wszystko na „potem”, przesiadywanie godzinami z kumplami, imprezowanie, jedzenie byle czego, czy wykonywanie tylko tego, do czego akurat zmuszała mnie sytuacja. Te oraz inne nawyki sprawiały, że byłem mało wartościowym człowiekiem i podświadomie tak też się czułem. Nie kończyłem rozpoczętych projektów w życiu prywatnym, a w zawodowym ciężko mi było awansować.

Żeby tego było mało używki, które dawały mi natychmiastową ulgę i satysfakcje przerodziły się w bardzo silny nawyk. Początkowo nie zdawałem sobie sprawy, że nawyk ten przez moje staranne go pielęgnowanie, stanie się moim uzależnieniem. Uzależnieniem, z którego przez wiele lat nie potrafiłem wyjść. Nawyk okazał się tak zakorzeniony w moim ciele i umyśle, że wielokrotne próby zerwania z nim nie zdawały rezultatu. Uzależnienie jest oczywiście czymś bardziej skomplikowanym niż zwykły nawyk. Jest to problem bardzo złożony i trzeba czegoś większego, niż zwykłe techniki eliminowania nawyku.

Jeżeli borykasz się z nawykiem, który jest destrukcyjny, albo po prostu Ci nie służy, podzielę się z Tobą kilkoma sposobami radzenia sobie z nim. Osobiście te techniki pomogły mi, nie tylko z nawykami ale również z ciężkim uzależnieniem od alkoholu.

  • Zamień nawyk nawykiem – Jest to technika uważana przez wielu ekspertów za jedyne rozwiązanie. Przy procesie pozbywania się złego nawyku, w naszym życiu pozostaje pustka. Należy ją wypełnić innym zajęciem, najlepiej wartościowym. Gdy przestałem pić, ratunkiem na moją pustkę okazało się zaangażowanie w sport. Regularne treningi pochłaniały mój czas oraz energie, którą dotychczas wykorzystywałem na czynności związane z piciem i trzeźwieniem.
  • Nagradzaj się – Za każdym razem, gdy uda Ci się przełamać schemat, który cię zniewala, zrób coś co sprawia Ci przyjemność. Taka technika wyćwiczy twój umysł. W moim przypadku, gdy wstaje rano nawet gdy nie jestem umówiony, jako gratyfikację spędzam pół godziny w łóżku, czytając to, na co akurat mam ochotę.
  • Mów o Twoim postanowieniu zmiany nawyku – Taka technika da Ci dodatkowy bodziec motywacyjny. Trudniej będzie Ci zaprzestać kontynuowania Twoich działań, wiedząc, że oczy innych są na Ciebie skierowane.
  • Prowadź statystykę – Każdy dzień bez destrukcyjnego nawyku, na pewno przyniesie Ci wiele korzyści (np. czas, pieniądze). Gdy codziennie będziesz sobie uświadamiał ile zyskałeś, Twój mózg będzie wydzielał endorfiny, co w aspekcie biochemicznym będzie sprzyjać eliminowaniu szkodliwego nawyku.
  • Przygotuj się – eliminowanie złych oraz wdrażanie dobrych nawyków do swojej codzienności nie należy do najłatwiejszych. W związku z tym bądź gotowy. Na początku mogą pojawić się efekty odstawienie na przykład złe samopoczucie, gdy postanowisz wyrzucić cukier ze swojej diety. To normalne. Wczesne wstawanie może sprawić, że przez pierwszy miesiąc będziesz czuć się niewyspany. Nie przejmuj się, to minie – a potem czeka Cie nagroda.
  • Nie poddawaj się – Nauka nowych nawyków zajmuje trochę czasu. Niektórzy twierdzą, że nawyk wyrabia się przez 21 dni ciągłego powtarzania danej czynności. Inni mówią o 90 dniach. A przy nawykach związanych z substancjami wpływającymi na biochemie mózgu, mówi się nawet o 4 latach, nim ścieżki neuronowe wrócą do normalności. Dla tego bądź cierpliwy i nieustępliwy.

Wyrabianie wartościowych nawyków nie jest łatwym zadaniem, ale opłacalnym

Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył czym są nawyki w naszym życiu oraz jak ważną rolę w nim odgrywają. Życzę każdemu z nas nawyków, które zaprowadzą nasze życie na szczyty. Nawyków pożytecznych zarówno dla nas, jak i dla naszych bliskich.

Pozdrawiam i trzymam kciuki za Twoje dobre nawyki!

2 myśli na temat “Siła nawyku

Dodaj komentarz